خلال كلمته في احتفالات أكتوبر .. السيسي: لا بد أن نتنبه للخطر المحيط بنا ولا نغفل أبدا

الأربعاء 01-10-2014 PM 01:17
خلال كلمته في احتفالات أكتوبر .. السيسي: لا بد أن نتنبه للخطر المحيط بنا ولا نغفل أبدا

صورة من التلفزيون لكلمة السيسي خلال الاحتفال بنصر أكتوبر

كتب

وجه الرئيس عبد الفتاح السيسي، اليوم الأربعاء، التحية إلى شعب مصر "الواعي" المساند للسلطته الحالية، وشدد على ضرورة الانتباه للخطر المحيط بالبلاد و"لا نغفل أبدا أبدا".

وقال السيسي، خلال الكلمة التي ألقها بمناسبة الاحتفال بنصر أكتوبر وبثت على التلفزيون المصري، إن الشعب مصر الواعي وقف إلى جانب البلاد في أكثر من موقف واثبت أنه "شعب مختلف بجد.. خطابي النهاردة سيكون كله على المصريين احتراما وتقديرا لهم وحبا فيهم".

"كان لازم نحيي المصريين النهاردة اللي أنا وانتوا منهم.. أنا لا أفاجي بما فعله ويفعله المصريين ودليلي على كده شوفوا المصريين شوفوا احنا بنعمل ايه وفين وليه.. وإزاي تكونوا قلقلين ومش مطمنين ده انتوا مطمنين الدنيا كلها صحيح مش الجيش بس لا ده الشعب كله اللي الجيش جزء منه والشرطة والقضاء والإعلام".

وعن ما حدث خلال وزيارته إلى الأمم المتحدة، قال السيسي إن أكد للعالم كله خلال لقاءاته مع الزعماء والرؤساء والمسؤولين أنه "مفيش حد يقدر يعمل حاجة من غير ما الشعب يكون واقف معاه والرأي العام مسنده"، واصف كلمته أمام الأمم المتحدة بأنها "يوم عزة ويوم كرامة".

وقال "التحرك الأخير في الأم المتحدة خلاني كنت بدخل على الناس وبتكلم معاهم وبقول بمنتهي الوضوح "أنا مش لوحدي انا معايا كل المصريين والتحرك تم بارادتنا واحنا (الشعب) مش ورائه ..احنا جانبه وأقول أكتر احنا قدامه".

وأوضح ان الهدف من زيارته إلى أمريكا هو "اننا نقدم للعالم كله مصر الجديدة بشعبها وتطلعاتها.. الكل كان محتاج انه يوضح له النقاط اللي هما محتاجنها عن مصر وعن المستقبل وخارطة الطريق ومستقبل المصريين ودورنا ايه تجاه بلدنا والمخاطر الموجود في المنطقة".

وشدد السيسي على انه اوضح للجميع بالخارج أنه "لا استطيع ولن يستطيع أحد على أن يعمل ضد ارادة الشعب أو ضد الراي العام .. انا لا أقدر أو غيري على اتخذا أي قرار الا إذا كان المصريين متوافقين عليها".

واكد السيسي على دور الشباب خلال المرحلة التي تمر بها مصر حاليا، داعيا السياسيين إلى اللجوء إلى الشباب، وقال "حذوا وضموا الشباب معاكم وادفعوهم للعمل والمشاركة عشان تبقي مطمنين على مصر".

كما أكد على حرص الدولة على إشراك الشباب في مؤسساتها مستشهدا بالمجالس التخصصية التي أعلنت عنها الرئاسة أمس لأنها ضمن العديد من الشباب.

وعن الانتخابات البرلمانية، قال إنها ستجري قريبا  "والبرلمان ده سلطة كبيرة جدا والدستور اعطاه سلطان كبير ولازم نديه لقوى رشيدة ووطنية عشان ميبقاش فيه مشكلة والدورة تبقى في نجاح".

وعن دور الإعلام، قال السيسي إنه التقي بالعديد من الإعلاميين مؤخرا "وأنا قولت لهم عايزين بتقال في العالم كله ا
انه في مصر مدرسة للإعلام كله".

ودعا إلى ضرورة الخذر مما يحيط بمصر والعالم العربي من أخطار، موجها رسالة إلى الدول العربية وقال "انا مش هقول إن ده وقت وحدة لا ده وقت التنسيق والتعاون عشان لما يكون فيه خطر شديد لاننا لازم نكون كده وفيه خطر شديد بيواجه المنطقة كلها".

"لكن بفصل الله وبفضلكم يا مصريين وبفضل الجيش ومؤسسات الخطر ده قي أقل حالته في بلدننا.. وده مش معناه أننا مننتبهش ونخلي بالنا من بلدان لا نغفل ابد أبدا أبدا".

تعليقات الفيسبوك