3 خطوات للتغلب على طاقتك السلبية

الخميس 10-11-2016 PM 04:14

بوستر حملة "سعادة حوا"

حذرت مدربة الحياة داليا نبيل النساء من استخدام الجمل السلبية مثل "أنا فاشلة، أنا غبية، أنا مش بعرف، أنا مش هقدر" لما له من تأثير سلبي على نجاحها وتغلبها على صعوبات الحياة والمشاكل التي تواجهها.

كانت المؤسسة المصرية لمكافحة سرطان الثدي، أطلقت حملة "سعادة حوا" الأسبوع الماضي على فيس بوك لتوجيه السيدات نحو طريق السعادة من خلال نصائح تلقيها داليا نبيل مدربة الحياة.

وتستمر الحملة على فيس بوك طوال شهر نوفمبر بخطوات تقدمها داليا نبيل عبر صفحة الحملة وتتفاعل من خلالها مع متابعي الحملة.

وقالت داليا نبيل في نصائحها للنساء في إطار حملة "سعادة حوا" التي أطلقتها المؤسسة المصرية لمكافحة سرطان الثدي، "استبدلي التعبيرات السلبية بكلام إيجابي وتشجيعي زي (أنا بعرف، أنا شجاعة، أنا ناجحة، أنا قوية، أنا جميلة) وافضلي وكرريه لحد ما يتغرس جواكي وتصدقيه وتتعاملي مع كل الناس وانتي مؤمنة بيه.

وأضافت "أما بتحسي انك ناجحة وقوية وشجاعة الناس اللي حواليكي هيحسوا بيه فيعاملوكي علي اساسه وساعتها هتحسي بفرق المعاملة فتحبي نفسك أكتر وتحبيهم أكتر وأكتر".

وتحت عنوان "هنبطل سلبية" وصعت داليا نبيل خطوات للتغلب على الطاقة السلبية والمشاكل اليومية التي تقلل من سعادة المرأة.

*ونصحت مدربة الحياة بعدم استرجاع أي تجربة فاشلة تعرضت لها المرأة أو موقف سخيف واجهها.

*وأكدت على وضع خطة للتخلص من الأحاسيس السلبية والحزن علي الماضي والتفكير في المستقبل بخبرة الماضي.

*وتخصيص ١٠ دقائق كل يوم للتفكير في المشكلة و كتابة كل ما له علاقة بها على الورق، والتعامل معها بشكل منطقي والاستفادة ومن خبرة الماضي وقتها ستجد المرأة أن كتاباتها للمشاكل على الورق قلت ولن تجد ما تكتبه.

وتقول داليا نبيل "بعد ٣ أيام بالظبط مش هتلاقي حاجة جديدة تفكري فيها ولا تكتبيها وهتتحول المشاعر اللي بتضايقك لنقط تحول في حياتك هتستفيدي منها، بشرط ممنوع التفكير في المشكله غير في الوقت المحدد بس".

وتضيف "كده هتخرجي من دوامة اللي فات وتفضي مكان للحلو الموجود أو لسه هيجي".

تعليقات الفيسبوك